LOGO’S

Het is niet altijd even makkelijk om het kaf van het koren te scheiden als het gaat om de kwaliteit van ons voedsel. Op de verpakking staan allerlei logo’s die ons duidelijkheid moeten geven over wat we eten.
Maar het ene logo is het andere niet. Daarom zetten we hier een aantal zaken op een rijtje.

  • Handelsnaam
    Een handelsnaam als Puur & Eerlijk (AH) wordt alleen gebruikt door een producent die zijn specifieke product in de markt wil onderscheiden van andere producten. Een handelsnaam op zich zegt niets over de kwaliteit, maar producten met een specifieke handelsnaam kunnen zich wel onderscheiden op het gebied van duurzaamheid en ecologie op basis van door de procent zelf gekozen criteria.
  • Keurmerk
    Een product met een keurmerk is door een onafhankelijke instantie gekeurd op verschillende eigenschappen. SKAL is bijvoorbeeld een onafhankelijk instituut dat consument tegen fraude beschermt door toezicht op handhaving van de regelgeving bij circa 3100 bedrijven.
  • Label
    Om te laten zien dat producten voldoen aan standaard regelgeving (bijvoorbeeld EU-regelgeving) worden labels gebruikt. Labels ook gebruikt voor een serie producten van een producent, waarbij de producent zelf de criteria bepaalt, maar het toezicht bij een derde onderbrengt (bijv. UTZ-certified). Het verschil met een keurmerk zit in de onafhankelijkheid van de toeziende organisatie en de toepassing voor een of meer producenten.

Voor een uitgebreid overzicht van de eisen die gesteld worden aan de bio-keurmerken: zie website SKAL.