LEASEN

Duurzaam leasen komt in Nederland vooral terug in de zakelijke markt voor auto’s. Meestal wordt geadviseerd op een duurzaam wagenpark en monitoring van rijgedrag.
Arval (onderdeel van BNP Parisbas Group) gaat bijvoorbeeld verder en heeft de CO2-uitstoot a.g.v. ANWB-inzet voor pechhulp aan haar wagenpark gecompenseerd met certificering door de Climate Neutral Group
climateneutralgroup
Wagenplan heeft een andere oplossing. Goed voor werkgevers en werknemers. En ook nog eens goed voor het milieu. Dat is Green Car Solution. Werknemers die een privé-auto rijden, krijgen de kans tegen een laag bedrag een gloednieuwe, superzuinige auto te leasen.

Maar… het blijft niet alleen bij auto’s.
Tegenwoordig kun je ook zonnepanelen leasen.
Een paar voorbeelden:

Maar pas op: geld lenen kost geld!
Voor een pakket van bijvoorbeeld 2.960 Wp en een aanschafwaarde van ca. 6.440 euro betaald u over 15 jaar in totaal 9.100 euro. De jaarlijkse kosten zijn dan 606 euro terwijl het systeem 563 euro per jaar oplevert. U hoeft weliswaar geen grote investering te doen, maar de eerste 15 jaar bent u duurder uit dan zonder zonnepanelen.

Meer…
Met het nieuwe concept ‘Lease a Jeans‘ stapt Mud Jeans af van het standaardprincipe dat consumenten eigenaar zijn van de producten die ze gebruiken. In plaats daarvan betalen klanten een vast bedrag van 5 euro per maand voor het gebruik van een spijkerbroek, die eigendom blijft van Mud Jeans. Aan het eind van het huurcontract levert de klant de broek weer in, waarna deze wordt gerecycled of na een was- en reparatiebeurt weer in de verkoop gaat. “Het grote voordeel van het leasen van broeken is het zorgeloos gebruik en het betalen in termijnen,” aldus Dianne Potters, woordvoerder bij Mud Jeans. “Zo wordt duurzame mode voor iedereen betaalbaar. Bovendien wordt een broek die tijdens de leaseperiode stuk gaat gratis door Mud Jeans gerepareerd”.
leaseajeans
Steeds meer bedrijven
Ook fabrikanten van andere producten komen via de stap ‘terugnemen aan het einde van de levensduur’ terecht bij het leasen van hun producten. Dat heeft vooral voordelen: de aanschafprijs wordt verdeeld over een langere periode, er is een duidelijke koppeling tussen prestatie en garantie en de gebruiker hoeft zich niet meer te buigen over het afvalprobleem aan het einde van de levensduur.
Ook als bedrijven de stap nog niet hebben gezet blijkt vaak dat ze er op verzoek van de klant onmiddellijk over na gaan denken!