HANDELSNAMEN

… en paraplulogo’s

Een handelsnaam zoals Puur & Eerlijk (AH) wordt alleen gebruikt door een producent die zijn specifieke product in de markt wil onderscheiden van andere producten. Een handelsnaam op zich zegt niets over de kwaliteit, maar producten met een specifieke handelsnaam kunnen zich wel onderscheiden op het gebied van duurzaamheid en ecologie op basis van door de procedunt zelf gekozen criteria.

AH – puur & eerlijk
Dit is geen keurmerk, maar een huismerk van Albert Heijn. Onder deze noemer worden vijf categorieën producten verkocht: biologisch, fairtrade, duurzame vangst, scharrel en ecologisch. De producten vallen per categorie weer onder verschillende keurmerken.
Op dit moment voert Foodwatch actie om AH over te halen het label echt verantwoord neer te zetten, niet óf-óf maar én-én. Dus dat je met dat merk altijd kiest voor biologisch en als het voor de hand ligt óók Fair Trade.
Doe mee met de e-mailactie!

Hieronder volgt een korte beschrijving van andere, vanuit duurzaamheidsstandpunt, minder relevante keurmerken en labels. Ze suggeren dat de keuze ervoor een goede keuze is, maar het zegt zelden iets over duurzame productie. Soms is het, vanuit een bepaalde opvatting, alleen maar “minder slecht” dan vergelijkbare producten! Bijvoorbeeld: het vervangen van suiker door zoetstoffen is vanuit andere opvattingen juist veel slechter dan het gebruik van (matig) suiker.

Gezonde Keuze Klavertje
klavertje AH
Dit is een logo dat gebruikt werd door AH. Het is inmiddels vervangen door “het Vinkje”, zie hieronder.
Er werd bij de beoordeling gelet op:

  • een laag gehalte aan verzadigde vetten
  • een laag gehalte aan geraffineerde suiker
  • een laag gehalte aan zout
  • naar verhouding meer voedingsvezels.

Ik Kies Bewust-logo – Het vinkje
hetvinkjeOnder het mom van ‘samen sta je sterker’ sloegen Campina, Friesland Foods en Unilever in 2006 de handen ineen. Zij richtten, gesteund door supermarktketens en de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca), Stichting Ik Kies Bewust op. In mei 2006 presenteerden de partijen het resultaat: het Ik Kies Bewust-logo, een open initiatief voor de voedingsindustrie, retail en foodservice, dat de gezondere keuze stimuleert door een eenvoudig en herkenbaar logo.
In maart 2011 werden de criteria van het Ik Kies Bewust-logo af­ge­stemd met de richtlijnen Voedselkeuze van het Voedings­cen­trum. Daarnaast verwelkomende de stichting Albert Heijn als nieuwe deelnemer en voegde zij haar logo samen met het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn. Met deze fusie ontstond het nieuwe, tweekleurige logo: het Vinkje. De belangrijkste overkoepelende doelen zijn: de consument stimuleren gezonder te eten en producenten aansporen om minder verzadigd vet, transvet, toegevoegd suiker en zout te gebruiken.

vagevinkjes

Zondag met Lubach

De variant met het groene cirkeltje past binnen “de schijf van vijf”, die met het blauwe cirkeltje kan gerekend worden tot “tussendoortjes”, zeg: “snoeperij”.
Het leidt hooguit tot iets verbetering, met name aan de kant van de producent, het product claimt alleen maar ‘minder slecht’ te zijn dan vergelijkbare producten uit dezelfde categorie. Het zegt evenmin iets over al dan niet milieu­vrien­de­lijke productie.
In de praktijk is het logo nogal betekenisloos: veel producten met betere eigenschappen hebben het logo (nog) niet (het is prijzig om er aan te komen) en ook de aangesloten fabrikanten zelf hebben nog wel eens ‘betere’ producten in het assortiment als die mét het logo.
Ook producten met genetisch gemodificeerde ingrediënten kunnen zijn voorzien van het vinkje. In onze optiek is dat nooit een “gezondere keuze”.
LET WEL: Biologische, zeer verantwoorde producten zijn nooit voorzien van “het Vinkje”.
Zie de uitzending van de VARA (Kassa): http://gemi.st/10798948 vanaf minuut 2.

Beter Leven-kenmerk
De Dierenbescherming heeft een systeem ontwikkeld om het bedrijfsleven uit te dagen het welzijn van de dieren in de veehouderij te verbeteren en om het u als consument gemakkelijker te maken om daarin een verantwoorde keuze te maken. Hoe meer sterren, hoe diervriendelijker het product tot stand is gekomen.
NB Het geeft geen informatie over het biologische gehalte!

Het Better Life-zegel
OH_BL_ecolabelvan de HEMA is evenmin een keurmerk, maar een paraplulogo.
Het komt zelfstandig voor, of in combinatie met een keurmerk op het gebied van dierenwelzijn, milieu of eerlijke handel: FairTrade/Max Havelaar (thee), UTZ Certified (koffie, chocolade), Rainforest Alliance (koffie), EU keurmerk biologische landbouw (van afbakbroodjes tot zuivel), MSC (mosselen), FSC (hout en papier), biologische kleding en Europees Ecolabel (papier).
Het keurmerk indien aanwezig geeft de doorslag!
Dit zegel kan ook voorkomen op voedingsmiddelen die vrij zijn van (kunstmatige) toevoegingen. Hier zit evenmin een onafhankelijk keurmerk achter.

Tags: vinkjes