GREENWASHING

Greenwashing is het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen van een bedrijf of organisatie dan dat deze in werkelijk­heid is. De organisatie doet zich voor alsof zij weloverwogen met het milieu en/of andere maatschappelijke thema’s omgaat.
Dit blijkt vaak niet meer dan ‘een likje verf’.

De term greenwashing wordt meestal gebruikt bij organisaties die iets goeds doen, maar in de kern van het bedrijf nog steeds veel verspillen.
Niet elke organisatie die aan greenwashing doet, doet dit bewust. In veel gevallen wil men iets maatschappelijks doen, maar ziet men niet in dat het kernproces van het bedrijf ook aangepast moet worden om daadwerkelijk verantwoord bezig te zijn. Soms is greenwashing de eerste stap naar een daadwerkelijk verantwoord beleid.

Er zijn ook bedrijven die het heel bewust gebruiken om milieu­technisch of maatschappelijk verantwoord over te komen, terwijl ze weten dat ze het niet zijn. Dit zijn de ‘echte’ Greenwashers. Verschillende organisaties reiken prijzen uit aan bedrijven die zich bezondigen aan greenwashing. In 2008 kreeg bijvoorbeeld E.ON de groene zeepbel van studentennetwerk ‘Morgen’ vanwege haar campagne rond ‘groene’ kolencentrales.